Statystyki
- Odwiedziny: 332381
- Do końca roku: 246 dni
- Do wakacji: 53 dni
Innowacja:
„Tajemnice lasu i ogrodu” przystosowanie i wykorzystanie właściwości terapeutycznych oraz ścieżki sensorycznej połączonej z torem przeszkód.
Od kilku lat przedszkole prowadzi działania prozdrowotne, w ramach których wprowadziliśmy zmianę nawyków żywieniowych, polegających m.in. na działaniach edukacyjno-praktycznych z zakresu stosowania ziół w żywieniu dzieci. W związku z tym utworzyliśmy pierwszy ogólnodostępny ziołowy kącik dydaktyczno-relaksacyjny, z którego czerpiemy nie tylko zioła, ale także jest miejscem zajęć dydaktyczno-relaksacyjnych.
Cele zadania:
Przystosowanie lasu i jego środowiska naturalnego do organizowania działań edukacyjno-ruchowych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, poprzez utworzenie ścieżki edukacyjnej z zakresu: sylwoterapii i integracji sensorycznej. Stymulowanie ich ogólnego rozwoju oraz łagodzenie deficytów rozwojowych z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej. Poprawa jakości powietrza oraz ochrona, pielęgnacja, a także pomnażanie zasobów środowiska naturalnego poprzez: inwentaryzację dendrologiczną i określenie kondycji zdrowotnej drzew, usuwanie drzew chorych, zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, zabiegi pielęgnacyjne, nasadzenia nowych, szlachetnych dla zdrowia gatunków m.in. kasztanowiec, jarzębina, miłorząb, grab itp.- poznawanie gatunków drzew, rozróżnianie ich. Poznawanie i nazywanie gatunków ptaków oraz sposobów ich gniazdowania. Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych przez wyrabianie nawyków segregacji odpadów.
A ponadto:
Celem wychowania przedszkolnego w sferze kształtowania świadomości ekologicznej jest przede wszystkim:
1. Wyzwalanie chęci oraz kreowanie umiejętności obserwowania środowiska naturalnego.
2. Kształtowanie wrażliwości zarówno na piękno jak i na szkody w środowisku.
3. Uczenie szacunku dla innych istot.
4. Oddziaływanie na styl życia i świadomość ekologiczną rodziców.
5. Kształtowanie nawyków i zachowań proekologicznych w życiu codziennym.
Innowacja:
Innowacja pedagogiczna wspomagająca prawidłowy rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym w oparciu o „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne”,
w połączeniu z ćwiczeniami integracji sensorycznej,
mająca na celu wspieranie pracy logopedy prowadzącego terapię logopedyczną
Języczek gimnastyczek lubi taniec i muzykę.
Projekt obejmuje realizację założeń wynikających z obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego z zakresu następującego obszaru edukacyjnego:
„Dziecko posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;”
Przy opracowaniu projektu korzystano z opracowań pedagogów i logopedów pracujących w grupach przedszkolnych oraz z literatury logopedycznej.
Główny cel niniejszego projektu :
Usprawnianie narządów artykulacyjnych i kształtowanie sprawności językowej oraz słuchu fonematycznego dziecka w wieku przedszkolnym poprzez ćwiczenia i zabawy logopedyczne oraz integrację sensoryczną.
Cele szczegółowe:
- dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy aby nie dopuścić do zakłóceń i zaburzeń w jej rozwoju
- utrwalanie prawidłowej wymowy
- kształtowanie sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i osobami dorosłymi
- poszerzanie świadomości logopedycznej wśród rodziców
- włączenie do zajęć ćwiczeń integracji sensorycznej w zakresie :
Usprawnianie komunikacji międzypółkulowej poprzez ćwiczenia typu :
(ćwiczenie te są bardzo istotne ze względu na to, że jedną z przyczyn trudności w komunikacji słowno – językowej u dzieci jest brak dobrej komunikacji międzypółkulowej)
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wykonuje ćwiczenia według instrukcji nauczyciela;
- usprawnia narządy artykulacyjne;
- doskonali mowę ukształtowaną;
- prawidłowo oddycha;
- sprawniej komunikuje się z otoczeniem
- usprawnia funkcje mające wpływ na rozwój mowy : pamięć, koncentrację, percepcję słuchową, wzrokową, ruchową i myślenie
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej;
- wyodrębnia słowa - wyrazy w zdaniach;
- poznaje nowe wyrazy i ich znaczenie;
- rozpoznaje rymy i układa rymy;
- rozpoznaje i nazywa odgłosy z najbliższego otoczenia i je naśladuje;
- recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty
- rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
- rozwija koordynację ruchową i ruchowo- słuchową
- rozróżnia i rozpoznaje zapachy
- usprawnia komunikację międzypółkulową
SPOSOBY REALIZACJI
Projekt będzie realizowany z całą grupą. Zajęcia będą dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci i będą realizowane w formie zabawy. Projekt nie zastępuje terapii logopedycznej, a ma na celu jej wspomaganie. Istotnym elementem realizacji projektu jest współpraca z rodzicami (spotkania grupowe, indywidualne). Współpraca powinna polegać na zapoznaniu rodziców z projektem, jego tematyką i harmonogramem oraz zachęceniem do wykonywania ćwiczeń w domu.
Projekt będzie realizowany w ramach podstawy programowej. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny należy prowadzić codziennie przez 3- 5 minut. Podobnie ćwiczenia oddechowe i słuchowe należy prowadzić systematycznie wplatając je w różne sytuacje edukacyjne.
Projekt zakłada wykorzystywanie w pracy opowiadań zawartych w „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” Anny Tońskiej - Mrowiec oraz kart pracy z „Dźwięki mowy” A. Maurer i w oparciu o nie układanie zestawów ćwiczeń i zabaw sprzyjających osiągnięciu założonych celów.
W miarę możliwości opowiadania będą dopasowywane do tygodniowych tematów realizowanych przez nauczycieli grup.
Opowiadania z „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” będą bazą do tygodniowego lub dwutygodniowego cyklu zabaw i ćwiczeń logopedycznych. W pierwszym dniu każdego tygodnia (lub co drugi tydzień) dzieci zostaną zapoznane z treścią opowiadania i w oparciu o jego treść nauczyciel będzie kontynuował każdego dnia zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających aparat artykulacyjny, percepcję słuchową, ruchową oraz ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. Całość tych zadań będzie się przeplatać i zazębiać z metodą aktywnego słuchania muzyki wg Battii Staruss jako formy ćwiczeń słuchowo – ruchowych. Ponadto do realizacji projektu zostaną włączone elementy integracji sensorycznej, szczególnie dotyczące funkcjonowania układu przedsionkowego, istnieje bowiem ścisły związek pomiędzy funkcjonowaniem tego układu, a kształtowaniem się percepcji słuchowej. Natomiast prawidłowy poziom percepcji słuchowej jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy.
Układ przedsionkowy (błędnik i jądra przedsionkowe w pniu mózgu) znajduje się w uchu wewnętrznym człowieka i wg założeń Integracji Sensorycznej stanowi ramę do stymulacji innych zmysłów, gdyż inne rodzaje doznań sensorycznych są przetwarzane w odniesieniu do układu przedsionkowego. Zanim dziecko zacznie mówić musi osiągnąć właściwy poziom integracji sensorycznej w obrębie twarzy i wewnątrz aparatu artykulacyjnego. Prawidłowo funkcjonujący układ przedsionkowy ma wpływ na rozwój mowy oraz odpowiada podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego, także w obrębie twarzy.
Innowacja:
"MUZYKA ŁAGODZI OBYCZAJE - AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI
W OPARCIU O METODĘ BATII STRAUSS”
„Muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów"
(Arystoteles)
Uzasadnienie potrzeby innowacji
Muzyka w życiu każdego człowieka stanowi ważny element. Żadna inna dziedzina sztuki nie wpływa tak na podświadomość jak ona. Jest jedną z najsubtelniejszych form przekazu.
Dziecko, już z chwilą przyjścia na świat, zaczyna przejawiać pierwsze reakcje na słyszane dźwięki, odgłosy najbliższego otoczenia. U niemowląt obserwuje się próby naśladowania głosu matki, słyszanych dźwięków. Z czasem zaczyna się rozwijać zainteresowanie muzyką. Wiele dzieci, dopiero w przedszkolu, nawiązuje pierwszy kontakt z muzyką. Zabawa, ruch przy muzyce to podstawowe i ulubione rodzaje działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Innowacja „Muzyka łagodzi obyczaje-aktywne słuchanie muzyki w oparciu o Metodę Batii Strauss” jest daniem szansy właściwego rozwoju w sferze umuzykalnienia każdemu dziecku oraz możliwości aktywnych i twórczych działań niezależnie od jego uzdolnień muzycznych.
Wpływ muzyki na na stan emocjonalny każdego z nas, na to co czujemy i jak się zachowujemy został udowodniony naukowo. Określone doznania płynące z biernego lub czynnego kontaktu z muzyką wywołują u człowieka przemiany biochemiczne,
reakcje wegetatywne jak przemiana materii , ciśnienie krwi, tętno, oddychanie, wrażliwość zmysłów.
Zajęcia umuzykalniające na etapie wychowania przedszkolnego odgrywają niezmiernie istotną rolę zarówno w szeroko pojętym procesie rozwoju jak i edukacyjnym. Na żadnym z późniejszych etapów nauczania nie spełniają tej roli w tak znacznym stopniu.
Dla dziecka częsty kontakt z muzyką jest konieczny do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego. Ruch przy muzyce zdecydowanie zapobiega wadom postawy, oraz je koryguje, poprawia pracę serca, krążenie, dotlenia organizm, wzmacnia układ nerwowy, wspomaga koordynację ruchów, ćwiczy orientację w przestrzeni, koncentrację uwagi, pobudza spostrzegawczość, pamięć.
W dzisiejszym świecie pełnym pośpiechu, nerwowości, bombardujących nas zewsząd bodźców, braku czasu i wszechobecnego pędu spotykamy się na każdym kroku -w telewizji, na ulicy, w sklepie ale także już w przedszkolu z agresją.
Pojawia się ona w postaci zarówno fizycznej jaki słownej.
Muzyka połączona z ruchem, stanowiące podstawę Metody Batii Strauss, posiadają funkcje terapeutyczne i lecznicze: rozładowują nadmiar energii, napięcia emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci, przeciwdziałają uczuciu samotności, łagodzą kompleksy i nieśmiałość, ożywiają zmęczone dzieci, zdenerwowane uspokajają, są źródłem radości, odprężenia. Dziecko w wieku przedszkolnym chętnie uczestniczy w zabawach i zajęciach muzycznych , gdyż przemawiają do jego wyobraźni, pozwalają wyrazić siebie oraz pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”.
Aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss ma ogromny aspekt wychowawczy:
uczy współpracy w zespole, odpowiedzialności za siebie i innych, tolerancji, otwartości na propozycje i poglądy innych, kształci charakter, uczy przezwyciężać trudności, wprowadza dyscyplinę wewnętrzną, uczy systematycznej pracy .
Innowacja „Muzyka łagodzi obyczaje-aktywne słuchanie muzyki w oparciu o Metodę Batii Strauss” to wyjście naprzeciw naturalnej potrzebie dziecka do działania, zaspokajania ciekawości świata, doświadczania i przeżywania. Metoda stanowi dla dziecka źródło twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samo wyrażania się (w tańcu, śpiewie), kształtowania dodatnich cech charakteru, wszechstronnego rozwoju osobowości.
Innowacja „Muzyka łagodzi obyczaje-aktywne słuchanie muzyki w oparciu o Metodę Batii Strauss” zapewni dzieciom niesamowitą podróż w świat muzyki poważnej, ludowej, popularnej.
Cele innowacji
Cele ogólne:
Cele szczegółowe: Dziecko...
Przewidywane efekty: Dziecko...
W nowoczesnym podejściu do edukacji zdrowotnej, przeniesiono akcenty ze zdrowia negatywnego, rozumianego jako choroby i zagrożenia, na zdrowie pozytywne ujmowane jako potencjał zdrowotny, jakość życia, samorealizacja oraz zdolność do aktywnego i twórczego działania. Edukacja zdrowotna w przedszkolu opiera się na potrzebach zdrowotnych wychowanków, podlegającym charakterystycznym przemianom w wyniku rozwoju dziecka. Wzrasta wraz z wiekiem aktywny i świadomy udział w staraniach o własne zdrowie oraz rozwija się świadomość i odpowiedzialność. Edukację zdrowotną dzieci w wieku przedszkolnym stanowi ciąg planowanych działań wychowawczych, które uwzględniają intensywność rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz uwarunkowania środowiskowe. W takim rozumieniu edukacja zdrowotna to nie tylko profilaktyka i rozróżnianie co dobre, a co szkodliwe dla zdrowia, lecz również rozwijanie umiejętności i nawyków oraz promowanie zachowań, które pozwolą spojrzeć na zdrowie jako nową wartość.
Wiele schorzeń, nazywanych chorobami cywilizacyjnymi, związanych jest ściśle z niewłaściwym stylem życia, stresem dnia codziennego, brakiem dostatecznej ilości ruchu na świeżym powietrzu i wadliwym odżywianiem. Przekarmianie, a jednocześnie niedożywienie na skutek spożywania nadmiernej ilości pokarmów pozbawionych odpowiedniej informacji biologicznej, wyjałowionych, wielokrotnie przetworzonych i naszpikowanych konserwantami oraz innymi szkodliwymi dodatkami powoduje nieustanne zwiększanie toksycznych złogów w naszych organizmach. Właściwe żywienie ma wpływ na prawidłowe zachowanie dzieci i eliminowanie agresji, która od jakiegoś czasu była naszym problemem wychowawczym. Mając na względzie powyższe, chcemy świadomie zmieniać nasze działania, aby uodpornić i wzmocnić młode organizmy, co zapewne zaprocentuje w przyszłości.
Na czym polega nowatorstwo opracowania:
Poszukując niekonwencjonalnych sposobów realizacji tak ważnego zadania zetknęliśmy się z wieloma specjalistami z zakresu naturoterapii i makrobiotyki, którzy preferują styl życia zgodny z naturą. Korzystając z ich wiedzy i doświadczeń poczyniliśmy pierwszy, ale bardzo ważny krok w kierunku zmian żywieniowych, między innymi:
ukazanie dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponuje;
kształtowanie i wdrażanie zdrowego stylu życia;
zapoznawanie dzieci ze sposobami zachowania i możliwościami poprawy zdrowia;
ukazywanie różnego rodzaju zagrożeń zdrowia człowieka i możliwości ich unikania lub eliminowania;
rozwijanie zdolności do samokontroli i pielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach;
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i rozwiązania problemów zdrowotnych własnych i innych ludzi;
wyrobienie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie oraz umiejętności przewidywania skutków własnych zachowań dla zdrowia swego i innych;
eliminowanie słodyczy;
ograniczenie używania cukru;
słodzenie napojów miodem;
podawanie dużej ilości warzyw i owoców;
eliminowanie przypraw z zawartością glutaminianu sodu i innych ulepszaczy, które uzależniają, np: chipsy, chrupki, frytki, itp;
stosowanie naturalnych przypraw: imbir, czosnek, oregano, czomber, majeranek, bazylia, sos sojowy, soja, itp;
eliminowanie margaryny i zastępowanie jej olejami roślinnymi, np: z oliwek, winogron, słonecznika, lnu, itp;
podawanie pełnoziarnistego pieczywa ciemnego, pieczonego na naturalnym zakwasie;
podawanie past z sera białego i ryb (zrobionych przez kuchnię) z dodatkiem ziół i naturalnych przypraw;
podawanie dużej ilości ryb;
podawanie wszelkiego rodzaju kasz i ryżu - dzikiego ( gotowanie bez folii).
oraz:
podawanie obiadu w II fazach:
- o godzinie 12.00: drugie danie,
- około godziny 14.00: zupa.
Równolegle do wprowadzanych zmian trwają szkolenia podnoszące świadomość i umiejętności personelu, zmierzające do opracowania autorskiej książki kucharskiej.
Założenia projektu innowacyjnego to:
Nie zmuszamy do jedzenia.
Nie ja - tylko warunki zachęcają do jedzenia.
Dzieci ponoszą odpowiedzialność za to, co i ile zjedzą.
Uczą się kultury zachowania przy stole i jedzenia.
Doskonalą umiejętność posługiwania się sztućcami.
Same decydują o wyglądzie swojej kanapki.
Są zadowolone i czują się ważne że podejmują decyzję.
Oraz założenia koncepcyjne:
zachęcanie dzieci do zdrowego stylu życia i stwarzania w placówkach oświatowych warunków sprzyjających zdrowiu;
dążenie do harmonizowania wiedzy o zdrowiu, którą dziecko zdobywa z różnych źródeł;
wykorzystywanie sprzyjających okoliczności dla edukacji zdrowotnej: okazje pedagogiczne, wzorce, programy;
uwzględnienie holistycznego podejścia do zdrowia i czynników warunkujących zdrowie.
Ponadto pracownicy kuchni w dużym stopniu zmieniają technologię przygotowywania potraw, np:
warzywa, makarony i ryż ugotowane AL DENTE;
barszcz, żurek naturalnie kiszone;
zastępowanie sosów na tłuszczu, sosami warzywnymi, itp;
przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji):
Dziecko:
- świadomie pielęgnowanie zdrowia;
- orientuje się w zasadach zdrowego żywienia;
- właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków;
- posługuje się sztućcami;
- nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
- mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
- bezpiecznie posługuje się przedmiotami kuchennymi podczas samodzielnego przygotowywania posiłków;
Dorośli:
- zdobyte umiejętności i doświadczenia w czasie szkoleń i warsztatów wykorzystują na codzień;
- swoim zaangażowaniem i umiejętnościami wspierają dzieci;
- opracowują autorską książkę kucharską.