Publiczne Przedszkole w Chrząstowicach

INNOWACJE PEDAGOGICZNE

Innowacja:

 

„Tajemnice lasu i ogrodu” przystosowanie i wykorzystanie właściwości terapeutycznych oraz ścieżki sensorycznej połączonej z torem przeszkód.

 

Od kilku lat przedszkole prowadzi działania prozdrowotne, w ramach których wprowadziliśmy zmianę nawyków żywieniowych, polegających m.in. na działaniach edukacyjno-praktycznych z zakresu stosowania ziół  w żywieniu dzieci. W związku z tym utworzyliśmy pierwszy ogólnodostępny ziołowy kącik dydaktyczno-relaksacyjny, z którego czerpiemy nie tylko zioła, ale także jest miejscem zajęć dydaktyczno-relaksacyjnych.

 Cele zadania:

Przystosowanie lasu i jego środowiska naturalnego do organizowania działań edukacyjno-ruchowych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, poprzez utworzenie ścieżki edukacyjnej z zakresu: sylwoterapii i integracji  sensorycznej. Stymulowanie ich ogólnego rozwoju oraz łagodzenie deficytów rozwojowych z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej. Poprawa jakości powietrza oraz ochrona, pielęgnacja, a także pomnażanie zasobów środowiska naturalnego poprzez:  inwentaryzację dendrologiczną i określenie kondycji zdrowotnej drzew, usuwanie drzew chorych, zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, zabiegi pielęgnacyjne, nasadzenia nowych, szlachetnych dla zdrowia  gatunków m.in. kasztanowiec, jarzębina, miłorząb, grab itp.- poznawanie gatunków drzew, rozróżnianie ich. Poznawanie i nazywanie gatunków ptaków oraz sposobów ich gniazdowania. Kształtowanie świadomości i  postaw proekologicznych przez wyrabianie nawyków segregacji odpadów.

A ponadto:

Celem wychowania przedszkolnego w sferze kształtowania świadomości ekologicznej jest przede wszystkim:

1. Wyzwalanie chęci oraz kreowanie umiejętności obserwowania środowiska naturalnego.

2. Kształtowanie wrażliwości zarówno na piękno jak i na szkody w środowisku.

3. Uczenie szacunku dla innych istot.

4. Oddziaływanie na styl życia i świadomość ekologiczną rodziców.

5. Kształtowanie nawyków i zachowań proekologicznych w życiu codziennym.

 

 

 

Innowacja:

 

Innowacja pedagogiczna  wspomagająca prawidłowy rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym w oparciu o „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne”,

 

w połączeniu z ćwiczeniami integracji sensorycznej,

 

mająca na celu wspieranie pracy logopedy prowadzącego terapię logopedyczną

 

 Języczek gimnastyczek lubi taniec i muzykę.

 

Projekt obejmuje realizację założeń wynikających z obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego z zakresu następującego obszaru edukacyjnego:

 „Dziecko posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;”

 

Przy opracowaniu projektu korzystano z opracowań pedagogów i logopedów pracujących w grupach przedszkolnych oraz z literatury logopedycznej.

 

Główny cel niniejszego projektu :

 Usprawnianie narządów artykulacyjnych i kształtowanie sprawności językowej oraz słuchu fonematycznego dziecka w wieku przedszkolnym poprzez ćwiczenia i zabawy logopedyczne oraz integrację sensoryczną.

Cele szczegółowe:

 - dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy aby nie dopuścić do zakłóceń i zaburzeń w jej rozwoju

 - utrwalanie prawidłowej wymowy

 - kształtowanie sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i osobami dorosłymi

 - poszerzanie świadomości logopedycznej wśród rodziców

 - włączenie do zajęć ćwiczeń integracji sensorycznej w zakresie :

 

  • stymulacji układu przedsionkowego (hamak, huśtawka, wisząca drabinka, trampolina, piłka typu skoczek – w miarę możliwości finansowych doposażenie placu zabaw)
  • usprawniania funkcji słuchowych (rozpoznawanie dźwięków, trening koordynacji słuchowo – ruchowej np. gdy usłyszysz dany dźwięk podskocz, taniec przy muzyce –metoda B. Staruss, wykonywanie określonych ruchów do określonych dźwięków;
  • stymulacji w obrębie oralnej (policzki, wargi, żuchwa, język) – poprzez uciskanie, opukiwanie, szczypanie oraz wibracyjna (przyrząd do masażu twarzy),
  • picie napoi przez zakręconą rurkę: usprawnia koordynację międzypółkulową, oddychanie, napięcie mięśni artykulacyjnych, sprzyja kontroli pracy języka
  • stymulacji twarzy różnymi fakturami
  • uwrażliwianie aparatu artykulacyjnego za pomocą mgiełki wody, dotyku zimnych lub ciepłych przedmiotów (np. łyżeczka trzymana w wodzie z lodem) – ćwiczenia indywidualne z dziećmi wymagającymi szczególnego wsparcia
  • kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego – gimnastyka aparatu mowy
  • ćwiczenia oddechowe – wydłużanie fazy wydechowej – puszczanie baniek mydlanych, gwizdki, wiatraczki
  • stymulacja węchowa – różnicowanie i nazywanie zapachów m.in. ziół w ogródku ziołowym relaksacyjno – dydaktycznym

 Usprawnianie komunikacji międzypółkulowej poprzez ćwiczenia typu :

 (ćwiczenie te są bardzo istotne ze względu na to, że jedną z przyczyn trudności w komunikacji słowno – językowej u dzieci jest brak dobrej komunikacji międzypółkulowej)

 

  • Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.
  • Skoki pajaca.
  • Podczas leżenia na plecach unoszenie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie.
  • Przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie.
  • W pozycji na czworakach prostowanie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie.
  • Maszerowanie połączone z ruchami rąk.

 

Cele operacyjne:

 Dziecko:

 - wykonuje ćwiczenia według instrukcji nauczyciela;

 - usprawnia narządy artykulacyjne;

 - doskonali mowę ukształtowaną;

 - prawidłowo oddycha;

 - sprawniej komunikuje się z otoczeniem

 - usprawnia funkcje mające wpływ na rozwój mowy : pamięć, koncentrację, percepcję słuchową, wzrokową, ruchową i myślenie

 - dokonuje analizy i syntezy słuchowej;

 - wyodrębnia słowa - wyrazy w zdaniach;

 - poznaje nowe wyrazy i ich znaczenie;

 - rozpoznaje rymy i układa rymy;

 - rozpoznaje i nazywa odgłosy z najbliższego otoczenia i je naśladuje;

 - recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty

 - rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia

 - rozwija koordynację ruchową i ruchowo- słuchową

 - rozróżnia i rozpoznaje zapachy

 - usprawnia komunikację międzypółkulową

 SPOSOBY REALIZACJI

 Projekt będzie realizowany z całą grupą. Zajęcia będą dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci i będą realizowane w formie zabawy. Projekt nie zastępuje terapii logopedycznej, a ma na celu jej wspomaganie. Istotnym elementem realizacji projektu jest współpraca z rodzicami (spotkania grupowe, indywidualne). Współpraca powinna polegać na zapoznaniu rodziców z projektem, jego tematyką i harmonogramem oraz zachęceniem do wykonywania ćwiczeń w domu.

 Projekt będzie realizowany w ramach podstawy programowej. Ćwiczenia  usprawniające aparat artykulacyjny należy prowadzić codziennie przez 3- 5 minut. Podobnie ćwiczenia oddechowe i słuchowe należy prowadzić systematycznie wplatając je w różne sytuacje edukacyjne.

 Projekt zakłada wykorzystywanie w pracy opowiadań zawartych w „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” Anny Tońskiej - Mrowiec oraz kart pracy z „Dźwięki mowy” A. Maurer i w oparciu o nie układanie zestawów ćwiczeń i zabaw sprzyjających osiągnięciu założonych celów.

 W miarę możliwości opowiadania będą dopasowywane do tygodniowych tematów realizowanych przez nauczycieli grup.

 Opowiadania z „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” będą bazą do tygodniowego lub dwutygodniowego cyklu zabaw i ćwiczeń logopedycznych. W pierwszym dniu każdego tygodnia (lub co drugi tydzień)  dzieci zostaną zapoznane z treścią opowiadania i w oparciu o jego treść nauczyciel będzie kontynuował każdego dnia zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających aparat artykulacyjny, percepcję słuchową, ruchową oraz ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. Całość tych zadań będzie się przeplatać i zazębiać z metodą aktywnego słuchania muzyki wg Battii Staruss jako formy ćwiczeń słuchowo – ruchowych. Ponadto do realizacji projektu zostaną włączone elementy integracji sensorycznej, szczególnie dotyczące funkcjonowania układu przedsionkowego, istnieje bowiem ścisły związek pomiędzy funkcjonowaniem tego układu, a kształtowaniem się percepcji słuchowej. Natomiast prawidłowy poziom percepcji słuchowej jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy.

 Układ przedsionkowy (błędnik i jądra przedsionkowe w pniu mózgu) znajduje się w uchu wewnętrznym człowieka i wg założeń Integracji Sensorycznej stanowi ramę do stymulacji innych zmysłów, gdyż inne rodzaje doznań sensorycznych są przetwarzane w odniesieniu do układu przedsionkowego. Zanim dziecko zacznie mówić musi osiągnąć właściwy poziom integracji sensorycznej w obrębie twarzy i wewnątrz aparatu artykulacyjnego. Prawidłowo funkcjonujący układ przedsionkowy ma wpływ na rozwój mowy oraz odpowiada podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego, także w obrębie twarzy.

 

 Innowacja:

 

        "MUZYKA ŁAGODZI OBYCZAJE  - AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI

W OPARCIU O  METODĘ  BATII STRAUSS”

                                                  

                                         „Muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów"

                                                                      (Arystoteles)

 

Uzasadnienie potrzeby innowacji

 

          Muzyka w życiu każdego człowieka stanowi ważny element. Żadna inna dziedzina sztuki nie wpływa tak na podświadomość jak ona. Jest jedną z najsubtelniejszych form przekazu.

Dziecko, już z chwilą przyjścia na świat, zaczyna przejawiać pierwsze reakcje na słyszane dźwięki, odgłosy najbliższego otoczenia. U niemowląt obserwuje się próby naśladowania głosu matki, słyszanych dźwięków. Z czasem zaczyna się rozwijać zainteresowanie muzyką. Wiele dzieci, dopiero w przedszkolu, nawiązuje pierwszy kontakt z muzyką. Zabawa, ruch przy muzyce to podstawowe i ulubione rodzaje działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Innowacja „Muzyka łagodzi obyczaje-aktywne słuchanie muzyki w oparciu o Metodę Batii Strauss” jest daniem szansy właściwego rozwoju w sferze umuzykalnienia każdemu dziecku oraz możliwości aktywnych i twórczych działań niezależnie od jego uzdolnień muzycznych.

         Wpływ muzyki na na stan emocjonalny każdego z nas, na to co czujemy i jak się zachowujemy został udowodniony naukowo. Określone doznania płynące z biernego lub czynnego kontaktu z muzyką wywołują u człowieka przemiany biochemiczne,

reakcje wegetatywne jak przemiana materii , ciśnienie krwi, tętno, oddychanie, wrażliwość zmysłów.

Zajęcia umuzykalniające na etapie wychowania przedszkolnego odgrywają niezmiernie istotną rolę zarówno w szeroko pojętym procesie rozwoju jak i edukacyjnym. Na żadnym z późniejszych etapów nauczania nie spełniają tej roli  w tak znacznym stopniu.

Dla dziecka częsty kontakt z muzyką jest konieczny do prawidłowego rozwoju fizycznego i  psychicznego. Ruch przy muzyce zdecydowanie  zapobiega wadom postawy, oraz je koryguje, poprawia pracę serca, krążenie, dotlenia organizm, wzmacnia układ nerwowy, wspomaga koordynację ruchów, ćwiczy orientację w przestrzeni, koncentrację uwagi, pobudza spostrzegawczość, pamięć.

W dzisiejszym świecie pełnym  pośpiechu, nerwowości, bombardujących nas zewsząd bodźców, braku czasu  i wszechobecnego pędu  spotykamy się na każdym kroku -w telewizji, na ulicy, w sklepie ale także już w przedszkolu z agresją.

Pojawia się ona w postaci zarówno fizycznej jaki słownej.  

          Muzyka połączona z ruchem, stanowiące podstawę Metody Batii Strauss, posiadają funkcje terapeutyczne i lecznicze: rozładowują nadmiar energii,  napięcia emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci, przeciwdziałają uczuciu samotności, łagodzą kompleksy i nieśmiałość, ożywiają zmęczone dzieci, zdenerwowane uspokajają, są źródłem radości, odprężenia.  Dziecko w wieku przedszkolnym chętnie uczestniczy w zabawach i zajęciach muzycznych , gdyż przemawiają do jego wyobraźni, pozwalają wyrazić siebie  oraz pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”.

          Aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss ma ogromny aspekt wychowawczy:

uczy współpracy w zespole, odpowiedzialności za siebie i innych, tolerancji, otwartości na propozycje i poglądy innych, kształci charakter, uczy przezwyciężać trudności, wprowadza dyscyplinę wewnętrzną, uczy systematycznej pracy .

 

Innowacja „Muzyka łagodzi obyczaje-aktywne słuchanie muzyki w oparciu o Metodę Batii Strauss” to wyjście naprzeciw naturalnej potrzebie dziecka do działania, zaspokajania ciekawości świata, doświadczania i przeżywania.  Metoda stanowi dla dziecka źródło twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samo wyrażania się (w tańcu, śpiewie), kształtowania dodatnich cech charakteru, wszechstronnego rozwoju osobowości.

Innowacja  „Muzyka łagodzi obyczaje-aktywne słuchanie muzyki w oparciu o Metodę Batii Strauss” zapewni dzieciom niesamowitą podróż w świat muzyki poważnej, ludowej, popularnej.

Cele innowacji

 

Cele ogólne:

  • rozbudzanie miłości do muzyki
  • przygotowanie do świadomego i aktywnego korzystania z muzyki
  •  rozwijanie indywidualnych zdolności muzycznych, aktywności twórczej
  • rozbudzanie wyobraźni i wrażliwości artystycznej
  • rozładowywanie nagromadzonej energii, napięć

 

Cele szczegółowe: Dziecko...

  • wyrabia umiejętność aktywnego słuchania muzyki
  • kształci słuch muzyczny
  • poczucie rytmu
  • pamięć muzyczną
  • rozwija aparat głosowy
  • uwagę słuchową
  • wyobraźnię
  • zdolności percepcyjne
  • koncentrację
  • ekspresję ruchową
  • szybką orientację
  • rozwija zdolności twórcze
  • umiejętność estetycznego i emocjonalnego przeżywania muzyki
  • wrażliwość na zmianę tempa, dynamiki
  •  wyrażania swoich przeżyć i emocji
  • stosowania rekwizytów
  • nazywa instrumenty wykorzystywane podczas zajęć, zna ich przeznaczenie oraz potrafi prawidłowo na nich grać
  • różnicuje dźwięki instrumentów muzycznych
  • potrafi wykonać proste instrumenty muzyczne i wykorzystuje je w tańcu
  • rozwija więzi grupowe, współdziała w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu
  • rozwija kulturę muzyczną
  • promuje placówkę

Przewidywane efekty: Dziecko...

  • rozpoznaje i nazywa wybrane utwory muzyki klasycznej , ludowej, popularnej
  • potrafi uważnie słuchać muzyki
  • przeżywa emocje związane ze słuchanym utworem muzycznym, wyraża je poprzez ruch, słowo, gest, pantomimę, dramę, prace plastyczne. Przejawia przy tym radość, zadowolenie
  • wykorzystuje własne ciało do tworzenia dźwięków (ręce, nogi, aparat artykulacyjny)
  • umie odróżnić zmiany tempa, dynamiki, wysokość dźwięków
  • zna proste formy taneczne z nazwą tańca i potrafi je wykonać do słuchanej muzyki
  • potrafi wykorzystać przybory do improwizacji ruchowej przy muzyce
  • podejmuje próby grania różnych ról w utworze
  • samodzielnie lub z pomocą nauczyciela konstruuje proste instrumenty muzyczne i wykorzystuje je w tańcu
  • potrafi występować w roli widza na koncercie
  • chętnie uczestniczy w zabawach przy muzyce, właściwie reaguje na polecenia i informacje płynące od nauczyciela
  • jest zintegrowane z grupą, potrafi z nią współdziałać , jest śmiałe, czuje się w grupie bezpiecznie, ma poczucie własnej wartości
  • rozładowuje nadmiar energii, negatywne emocje poprzez ruch, taniec
  • potrafi odprężyć się, zrelaksować przy muzyce
  • panuje nad emocjami i temperamentem, jest cierpliwe
  • rozumie potrzebę przestrzegania ustalonych reguł, zasadę współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu
  • wesoło bawi się przy muzyce

 

 

Innowacja:

 

"Wychowanie przez gotowanie. Zmiana nawyków żywieniowych poprzez świadome i aktywne działania - kształtowanie postaw prozdrowotnych

 

 

   W nowoczesnym podejściu do edukacji zdrowotnej, przeniesiono akcenty ze zdrowia negatywnego, rozumianego jako choroby i zagrożenia, na zdrowie pozytywne ujmowane jako potencjał zdrowotny, jakość życia, samorealizacja oraz zdolność do aktywnego i twórczego działania. Edukacja zdrowotna w przedszkolu opiera się na potrzebach zdrowotnych wychowanków, podlegającym charakterystycznym przemianom w wyniku rozwoju dziecka. Wzrasta wraz z wiekiem aktywny i świadomy udział w staraniach o własne zdrowie oraz rozwija się świadomość i odpowiedzialność. Edukację zdrowotną dzieci w wieku przedszkolnym stanowi ciąg planowanych działań wychowawczych, które uwzględniają intensywność rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz uwarunkowania środowiskowe. W takim rozumieniu edukacja zdrowotna to nie tylko profilaktyka i rozróżnianie co dobre, a co szkodliwe dla zdrowia, lecz również rozwijanie umiejętności i nawyków oraz promowanie zachowań, które pozwolą spojrzeć na zdrowie jako nową wartość.

 

Wiele schorzeń, nazywanych chorobami cywilizacyjnymi, związanych jest ściśle z niewłaściwym stylem życia, stresem dnia codziennego, brakiem dostatecznej ilości ruchu na świeżym powietrzu i wadliwym odżywianiem. Przekarmianie, a jednocześnie niedożywienie na skutek spożywania nadmiernej ilości pokarmów pozbawionych odpowiedniej informacji biologicznej, wyjałowionych, wielokrotnie przetworzonych i naszpikowanych konserwantami oraz innymi szkodliwymi dodatkami powoduje nieustanne zwiększanie toksycznych złogów w naszych organizmach. Właściwe żywienie ma wpływ na prawidłowe zachowanie dzieci i eliminowanie agresji, która od jakiegoś czasu była naszym problemem wychowawczym. Mając na względzie powyższe, chcemy świadomie zmieniać nasze działania, aby uodpornić i wzmocnić młode organizmy, co zapewne zaprocentuje w przyszłości.

 

Na czym polega nowatorstwo opracowania:

Poszukując niekonwencjonalnych sposobów realizacji tak ważnego zadania zetknęliśmy się z wieloma specjalistami z zakresu naturoterapii i makrobiotyki, którzy preferują styl życia zgodny z naturą. Korzystając z ich wiedzy i doświadczeń poczyniliśmy pierwszy, ale bardzo ważny krok w kierunku zmian żywieniowych, między innymi:

  • ukazanie dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponuje;

  • kształtowanie i wdrażanie zdrowego stylu życia;

  • zapoznawanie dzieci ze sposobami zachowania i możliwościami poprawy zdrowia;

  • ukazywanie różnego rodzaju zagrożeń zdrowia człowieka i możliwości ich unikania lub eliminowania;

  • rozwijanie zdolności do samokontroli i pielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach;

  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i rozwiązania problemów zdrowotnych własnych i innych ludzi;

  • wyrobienie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie oraz umiejętności przewidywania skutków własnych zachowań dla zdrowia swego i innych;

  • eliminowanie słodyczy;

  • ograniczenie używania cukru;

  • słodzenie napojów miodem;

  • podawanie dużej ilości warzyw i owoców;

  • eliminowanie przypraw z zawartością glutaminianu sodu i innych ulepszaczy, które uzależniają, np: chipsy, chrupki, frytki, itp;

  • stosowanie naturalnych przypraw: imbir, czosnek, oregano, czomber, majeranek, bazylia, sos sojowy, soja, itp;

  • eliminowanie margaryny i zastępowanie jej olejami roślinnymi, np: z oliwek, winogron, słonecznika, lnu, itp;

  • podawanie pełnoziarnistego pieczywa ciemnego, pieczonego na naturalnym zakwasie;

  • podawanie past z sera białego i ryb (zrobionych przez kuchnię) z dodatkiem ziół i naturalnych przypraw;

  • podawanie dużej ilości ryb;

  • podawanie wszelkiego rodzaju kasz i ryżu - dzikiego ( gotowanie bez folii).

oraz:

podawanie obiadu w II fazach:

- o godzinie 12.00: drugie danie,

- około godziny 14.00: zupa.

Równolegle do wprowadzanych zmian trwają szkolenia podnoszące świadomość i umiejętności personelu, zmierzające do opracowania autorskiej książki kucharskiej.

Założenia projektu innowacyjnego to:

  1. Nie zmuszamy do jedzenia.

  2. Nie ja - tylko warunki zachęcają do jedzenia.

  3. Dzieci ponoszą odpowiedzialność za to, co i ile zjedzą.

  4. Uczą się kultury zachowania przy stole i jedzenia.

  5. Doskonalą umiejętność posługiwania się sztućcami.

  6. Same decydują o wyglądzie swojej kanapki.

  7. Są zadowolone i czują się ważne że podejmują decyzję.

Oraz założenia koncepcyjne:

  • zachęcanie dzieci do zdrowego stylu życia i stwarzania w placówkach oświatowych warunków sprzyjających zdrowiu;

  • dążenie do harmonizowania wiedzy o zdrowiu, którą dziecko zdobywa z różnych źródeł;

  • wykorzystywanie sprzyjających okoliczności dla edukacji zdrowotnej: okazje pedagogiczne, wzorce, programy;

  • uwzględnienie holistycznego podejścia do zdrowia i czynników warunkujących zdrowie.

 

Ponadto pracownicy kuchni w dużym stopniu zmieniają technologię przygotowywania potraw, np:

  • gotowanie na parze, pieczenie bez tłuszczu;
  • warzywa, makarony i ryż ugotowane AL DENTE;

  • barszcz, żurek naturalnie kiszone;

  • zastępowanie sosów na tłuszczu, sosami warzywnymi, itp;

  • przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji):

Dziecko:

- świadomie pielęgnowanie zdrowia;

- orientuje się w zasadach zdrowego żywienia;

- właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków;

- posługuje się sztućcami;

- nakrywa do stołu i sprząta po sobie;

- mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

- bezpiecznie posługuje się przedmiotami kuchennymi podczas samodzielnego przygotowywania posiłków;

Dorośli:

- zdobyte umiejętności i doświadczenia w czasie szkoleń i warsztatów wykorzystują na codzień;

- swoim zaangażowaniem i umiejętnościami wspierają dzieci;

- opracowują autorską książkę kucharską.

 

Artykuły